“SPIS EFTER DIN KVINDETYPE”

IMG_9643

 

IMG_9639

 

Opskrift: 1/2 avokado, 1 banan, lidt Cheasy yoghurt (jeg har brugt m. appelsin og mango smag), lidt mælk og honning.

 

IMG_9638

“Spis efter din kvindetype – Tag kontrollen over dine følelser, og tab dig med et afslappet forhold til mad”

 

Jeg har lige slugt den bog råt! Den er så god! Man sidder tilbage med tanken: “Hey .. måske er det ikke så svært, som man gør det til?!” Vidste i, at mange af os kvinder i Danmark har et anstrengt forhold til mad? Vi tør bare ikke stå frem med det, da det ødelægger det billede af os selv, som vi viser når vi er sammen med andre. Og det inkluderer skam også normalvægtige mennesker, som man ellers ikke skulle tro, har problemer med mad. Marie Steenberger, forfatter af “Spis efter din kvindetype” fordeler kvinder med et anstrengt forhold til mad i 5 grupper (OBS: Man kan være flere forskellige på én gang): Hastespiseren, overspiseren, pleaserspiseren, trøstespiseren og sukkerspiseren.

Jeg synes den er spændende, da jeg en gang selv havde et meget mere naturligt forhold til mad og en mere passende vægt end jeg har nu. Efter at have læst bogen, er jeg kommet til den konklusion, at det er de uendelige mange kure, jeg har været på, som har fået mig til at have et anstrengt forhold til mad. Så det er slut nu! Ikke flere kure .. HURRAYY.. !

Bogen kommer med mange sandheder, som man kan bruge som værktøj til at forstå den onde cirkel, der gør, at man ikke kan tabe sig:

– Hvis man fornægter sig noget mad, f.eks. slik, så vil man KUN tænke og have lyst til slik. Hvis du giver dig selv lov til at spise lige hvad du har lyst til, er slik ikke længere spændende. 

– Mange tænker: “Jeg venter lige med at have en kæreste/baby/bryllup/at rejse/osv. indtil jeg har tabt de 5 kilo” .. Glem det! Man kan ikke sætte sit liv på stanby, bare fordi man har et par kilo for meget på sidebenene?? Jeg tror da nok man bliver mest glad af sådan nogle betydningsfulde ting, end at komme af med de ekstra kilo! 

– Under kur gør man sin egen krop til sin fjende (sulter sig, fornægter visse fødevarer, osv.), når man i stedet burde lytte til dens behov. Kroppen er ens værktøj for resten af livet. Man skal behandle sig selv godt.

– I stedet for at trøstespise, skulle man forsøge at finde den følelse der gør en ked af det, vred eller urolig. Mad trøster kun her og nu – men følelsen vil vende tilbage.  

Mange flere sandheder, er til at finde i bogen, samt tricks til hvordan man kan blive en “naturlig spisere” og få det bedre med sig selv og mad og på den måde opnå sundt vægttab.

Afslappet kur og vægttab lyder som noget for mig! Og så vil jeg bare så gerne kunne spise sundt uden at tænke “Jeg er på kur.. Øv” – Kender i det? Det blev en lidt lang smør men håber da, det var noget i kunne bruge. Jeg har selv lånt bogen på biblioteket, så jeg aner ikke hvor meget den koster. Men gør da som mig, så sparer i de penge 😉 Hav en god dag ! Xx

 

Translation: I just made myself a freakin’ yummi smoothie (1/2 avocado, 1 banana, yoghurt and honey) and read a book called “Eat as your own type” – which I really enjoyed and learned a lot of. If you are an emotional eater, an overeater or have problems with loosing weight in general, I can sure recommend this book! Have a nice day Xx

 

underskrift

 

Leave a Reply

